Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir dades estadístiques. Continuar navegant implica la seva acceptació. Més informació Acceptar

Com s’ensenyen i com s’haurien d’ensenyar les matemàtiques a primària?

Matemàtiques


Font d'imatge: Flickr. Autor: Marco Nedermeijer. Homework-Math

A vegades, sentim crítiques sobre com s’ensenyen les matemàtiques a l’escola. Sovint es diu que estan descontextualitzades, que són massa teòriques, que no s’utilitzen materials manipulatius... Estem d’acord en això, però s’ha d’anar en compte de no caure en pràctiques que tampoc no aconsegueixen l’objectiu fonamental de les matemàtiques a l’escola: que els alumnes aprenguin a pensar i a argumentar.

Nosaltres, que ens dediquem a la formació de mestres (tant inicial com permanent), ens trobem moltes vegades amb els esforços dels educadors per ficar contextos amb calçador a les activitats mecàniques que ja fan, com simular que tot el que passa a la classe de matemàtiques forma part d’un mercat on els alumnes poden vendre i comprar coses. Aquest context no és un context proper i real per a ells. Oblideu-vos dels mercats! Hi ha molts nens que no han anat al mercat; i els que hi van, no paguen ells; i als que els pares els deixen fer el fet de pagar... tothom sap que ara al mercat accepten targeta de crèdit!  

 

Proposem, doncs, que un context proper a ells és el joc. Per exemple, i hi ha molts reptes matemàtics a resoldre al voltant de diversos jocs. Podeu trobar aquí una selecció de jocs que treballen el pensament lògic i d’estratègia.

 

En relació a l’afirmació que a moltes escoles les matemàtiques que s’ensenyen són molts abstractes i els alumnes no les visualitzen, també hi estem d’acord. Hem d’anar en compte, però, de no omplir les aules amb materials manipulatius amb els que després no sapiguem què fer-ne, o de no convertir totes les nostres activitats mecàniques de pràctica d’operacions en sessions on els alumnes hagin d’aprendre els algorismes per fer les operacions amb àbacs, regletes, o cubs multibase.

 

Proposem, doncs, un altre enfocament on els materials manipulatius ofereixin als alumnes un entorn d’experimentació per resoldre els reptes que l’activitat matemàtica competencial els proposa. Un exemple pot ser demanar els alumnes que trobin tots els triangle diferents que podrien construir en un Geoplà 3x3. Aquí podeu trobar un exemple de com gestionar aquesta activitat per tal que sigui una activitat rica competencialment.

Hem intentat donar un parell d’exemples d’activitats interessants per fer a classe de matemàtiques, i com veureu, cap de les dues propostes, aparentment resol un problema utilitari. Volem reivindicar una mica aquesta idea: les matemàtiques escolars han de servir per a pensar i per a passar-s’ho bé descobrint, buscant patrons, generalitzant, argumentant, organitzant... No només han de servir com a eina per aplicar-les a altres matèries.

 

Finalment, amb la situació actual de la societat, potser ens hem de replantejar si l’elevat nombre d’hores que tradicionalment s’han dedicat a la numeració i el càlcul ha de ser aquesta; o si altres blocs de contingut com poden ser la geometria, la probabilitat i l’estadística o el pensament algebraic han de prendre més protagonisme.


Laura Morera 
(Explorium)

Notícies relacionades

    No hi ha resultats per a aquesta cerca
A dalt